
|
|
|
Dobrá pripravenosť vysokoškolákov pre prax je stále viac víziou ako skutočnosťou. Odkaz firiem je pomerne jasný – pripravte sa na reálny firemný život, k čomu potrebujete najmä tieto kompetencie:
Problém firiem je v tom, že ak aj univerzity poskytujú kvalitnú špecializáciu v odbore, študent nevenuje dostatok pozornosti počas štúdia rozvoju ostatných troch kompetencií. A tak pri pohovoroch ako aj počas onboardingu dochádza často k rozčarovaniam kandidáta o tom, ako reálna prax vyzerá a čo všetko je nevyhnutné na kvalitné zvládnutie vybranej profesie.
Tento problém má korene v tom, že študenti počas štúdia nemajú možnosť zapojiť sa formou kvalitnej a cielenej odbornej praxe do reálneho života firmy a jej problémov resp. procesov.
Univerzity chcú čo najlepšie pripraviť študentov pre život, no väčšina študijných programov je koncipovaná ako štúdium z vedeckého prístupu. Takže ťažisko vysokoškolského vzdelávania je na poskytnutí hĺbkových (vertikálnych) vedomostí v danom odbore, ale príprava na konkrétnu profesiu nie je definovaná ako vzdelávací cieľ. Preto sa v mnohých osnovách študijných programov nenachádza prierez požadovaných kompetencií, teda okrem hlavnej odbornosti chýba priestor na rozvoj schopnosti absolventov pracovať v tíme, byť flexibilný či disponovať primeranou digitálnou gramotnosťou.
Univerzity akoby sa bránili prevziať na seba zodpovednosť za „prípravu na profesiu“, udržiavajú si čisto „odborno-vedecké zameranie“ štúdia. Napríklad v osnovách študijných programov lekárskych fakúlt sa nenachádza nič z „manažmentu lekárskych služieb“, a s riešeniami pre „reálny manažment“ nepríde do kontaktu žiaden študent nielen technických, ale ani manažérskych programov, lebo štúdium sa sústreďuje len na teóriu a poučky.
Podobne v osnovách obchodno-marketingových študijných programov chýba položka „sales“, teda absolvent takéhoto odboru počas štúdium nepríde do reálneho kontaktu s klientom. Praktikum pre komunikáciu „s klientom“ napokon chýba takmer v každom študijnom programe na ktorejkoľvek slovenskej fakulte, hoci v súčasnosti je len veľmi ťažké si predstaviť, že niektorý výkon profesie nesúvisí s „prácou pre klienta“, veď aj prezentácia pred šéfom alebo kolegami je „práca s klientom“.
Aj tento problém má korene v tom, že študenti počas štúdia nemajú možnosť zapojiť sa formou kvalitnej a cielenej odbornej praxe do reálneho života firmy a jej problémov resp. procesov.
Aby sme prekonali spoločný problém firiem a univerzít zavádzame už niekoľko sezón nový Systém Odbornej Praxe (SOP-ka), pomocou ktorého dokážu obidve strany vyriešiť pretrvávajúci nedostatok s pripravenosťou absolventov pre prax.
Systém odbornej praxe= kandidáti na mieru (SOP-ka) spočíva na špecifických formátoch, kde sa môžu študenti zúčastniť na reálnych procesoch, úlohách alebo riešení problémov z praxe:
Tieto formáty vyžadujú určitú prípravu a sú vo väčšine prípadov pomerne jednoducho aplikovateľné. Pre firmy aj fakulty sme pripravili spoločný postup, pomocou ktorého je možné dosiahnuť to, čo je v odbornej praxi najväčšou výzvou - aby každý študent absolvoval prax v rovnocennom formáte a teda aj so spravodlivým prídelom kreditov po skončení praxe.
Firmy sa do SOP-ka zapoja cez členstvo v ABC- Academic Business Centrum, ktoré združuje firmy a fakulty na realizáciu jednotlivých formátov odbornej praxe a koordinuje kľúčové aktivity. Väčšina aktivít prebieha v štandardizovanom procese, takže zo strany firmy potom postačí:
Firmy zapojení sa do SOP-ka získajú:
Fakulty sa do SOP-ka zapoja cez členstvo v ABC- Academic Business Centrum, ktoré združuje firmy a fakulty na realizáciu jednotlivých formátov odbornej praxe a koordinuje kľúčové aktivity. Väčšina aktivít prebieha v štandardizovanom procese, takže zo strany fakulty postačí:
Fakulty môžu potom čerpať z benefitov pri realizácii SOP-ka – zvýšenie kvality odbornej praxe, podpora kooperácie s praxou, získavanie námetov na záverečné práce aj aplikovaný výskum, podpora rozvoja pedagógov, získanie mimorozpočtových zdrojov pre fakultu.
Project Lab |
Fakulta |
Obdobie |
Partner z praxe |
Retail Academy |
OF EUBA |
od 2016 |
Lidl Slovensko |
Bankademy |
NHF EUBA |
od 2016 |
Tatra banka |
Digital Club |
FHI EUBA, FMFI UK |
od 2017 |
Unicorn, Whitestein |
Foodie Club |
OF EUBA |
od 2017 |
Nestlé Slovakia |
Developer Project Lab |
FA STU, FF UKF Nitra |
od 2019 |
YIT Slovakia |
Logistic Project Lab |
FPM EUBA |
od 2019 |
DB Schenker |
Start Up Project Lab |
Univerzity SR |
od 2019 |
Slovak Business Agency |
Innovation Lab |
Univerzity SR |
od 2018 |
IT firmy SR |
Health Project Lab |
SZU BA |
2018 |
Dôvera ZP |
Online Marketing Lab |
FMK UCM Trnava |
od 2019 |
Online agentúry SR |
ABC je záujmovým združením právnických osôb – podniky, fakulty, neziskové organizácie, ktoré sa podieľajú na organizovaní SOP-ka pre študentov vysokých škôl.
Môžete si vybrať z viacerých foriem členstva, v každej forme sa predpokladá realizácia SOP-ka na kľúč aspoň pre študentov fakulty 1 celého ročníka/semester s kompletným servisom:
Členom ABC sa môže stať každá firma alebo fakulta (prípadne aj celá univerzita), stačí nás kontaktovať emailom na academy@talentway.net alebo na tel: +421 940 644 852, kde vás budeme informovať o podmienkach a priebehu členstva.