Konferencia Rozvoj ľudských zdrojov a vzdelávanie zamestnancov

Milí členovia HRcomm, priatelia, kolegovia,

 

pred dvoma týždňami sa mi pokazila práčka. Mnohí si asi viete predstaviť, aký logistický problém táto udalosť v rodine s dvoma malými deťmi spôsobila. Pokúšal som sa na rýchlo nájsť opravára cez mojich priateľov, keď mi môj kamarát Jakub (mimochodom príslušník generácie Y) povedal čarovnú vetu: „Však to vygúgli a opravíme to.“ Takúto vetu povedal mne, X-ákovi s humanitným vzdelaním! smiley  Tak som to vygúglil, a naozaj som našiel presne popis môjho problému aj s riešením. Vo video formáte...(či sa nám to podarilo opraviť sa dozviete, ak dočítate do konca...smiley). Neuveríte, ale stojac nad rozobratou práčkou som si uvedomil, kde je problém nášho systému vzdelávania. Nie nášho školstva, ale vzdelávania. Systémovo a koncepčne sme ostali stáť v časoch Márie Terézie. V polovici predminulého storočia, kedy boli postavené základy systému vzdelávania, ktorý s jemnými úpravami vlastne funguje dodnes. Systému, ktorý bol postavený na základnej myšlienke, že nositeľom a odovzdávateľom faktografických informácií je niekto múdrejší ako študent. Učiteľ. Pri mojej práčke mi „docvaklo“, že dnes je nositeľom faktografických informácií ten, kto je rýchlejší pri gúglení


Čo tento dramatický „shift“ znamená? O čom by malo byť dnes vzdelávanie? Kto by mal formovať jeho základné princípy? V akom koncepte a na akých pilieroch? Čo je potrebné robiť v rámci vzdelávania dnes inak? Obsah? Formu? Či oboje? A akú úlohu zohrávajú v tomto procese technológie?

 

Napriek tomu, že je táto téma témou celospoločenskou, progres sa dostavuje len veľmi pomaly a viac „od spodu ako z vrchu“. A možno práve to je cesta. Je fakt, že dnes na Slovensku už chvalabohu existuje mnoho „ostrovov pozitívnej deviácie“, ktoré sa otázkami „nového vzdelávania - ako v obsahu tak aj vo forme“ - zapodievajú, ale mnoho aj pre ich zodpovedanie robia. Náhodným výberom niektoré z nich, ktorým ja osobne veľmi fandím:

 

A čo my v korporáciách, firmách a eseročkách? Ako my prispievame k postupnej zmene? Často krát mám pocit, že sa len snažíme zmierniť vplyv hriechov, napáchaných na našich ľuďoch „systémom Márie Terézie“.  Myslím si, že by sme mohli spraviť omnoho viac, hoci nám to často objektívne príčiny nedovoľujú.

 

Veľa sa dnes v rámci firemného sveta hovorí o zážitkovom vzdelávaní, o „aha-momentoch“, ktoré majú omnoho väčší impakt v omnoho kratšom čase ako „faktografické školenia“. Vraciame sa k téme duálneho vzdelávania – áno, podľa mňa sa vraciame, pretože si dobre spomínam na niektorých mojich priateľov zo stredných priemysloviek zo začiatku 90. rokov ako a koľko veľa praxovali. Hovoríme o iných „vzťahových“ formách vzdelávania v podobe koučingu či mentoringu, zaoberáme sa prístupom 70:20:10 k vzdelávaniu a rozvoju, či hľadáme nástroje a spôsoby ako zmerať efektívnosť „aha-momentov“.  Nehovoriac o elementoch ako gamifikácia, prípadne o narastajúcom vplyve možností rozvoja na engagement ľudí vo firme, ktorí nám oni sami v rôznych prieskumoch pripomínajú.

 

HRcomm má ambíciu pridať sa k ostrovom pozitívnej deviácie v oblasti vzdelávania. A nielen firemného.

 

Dovoľujem si Vás a/alebo Vašich vzdelávačov preto pozvať na našu konferenciu pre vzdelávačov, o vzdelávačoch a aj ich vzdelávaní "Rozvoj ľudských zdrojov a vzdelávanie zamestnancov", ktorá sa uskutoční v dňoch 18. a 19. júna v hoteli Wellness Hotel Chopok v Demänovskej doline. Prediskutujeme na nej mnohé z vyššie uvedených tém. A ja verím, že v rámci neformálnej časti, aj mnohé ďalšie.  A prídu medzi nás aj zástupcovia niektorých z už fungujúcich ostrovov. A nielen oni. Program konferencie nájdete TU.

 

Teším sa na Vás,

 

Braňo Vargic

prezident HRcomm

 

P.S. Kedže momentálne už finišujeme program našej najväčšej konferencie TREND Personálny manažment, nedá mi nepripomenúť Vám, aby ste si do svojich kalendárov dali „SAVE THE DATE“ na 7. a 8. októbra v Bratislave. Tohoročná bude trošku iná. O HR na nej totiž budú rozprávať ľudia z businessu.  Dostaneme tak zrkadlo, na ktoré sa ja veľmi teším.

 

P.S.S. Práčku sa nám opraviť nepodarilo. Problém bol trošku väčší ako sme pôvodne identifikovali. Ale dokázali sme ju zložiť naspäť a pripraviť pre opravára. A samotné rozobratie a identifikácia „root cause“ bola pre nás veľkou rozvojovou aktivitou. smileysmileysmiley

 

Viete o tom, že nás môžete sledovať aj na sociálnych sieťach LinkedIn (tu) a Facebook (tu)?