Vzdelávanie vs. Odmeňovanie - nutnosť alebo kľúčová stratégia úspešnej firmy?

Vzdelávanie vs. Odmeňovanie - nutnosť alebo kľúčová stratégia úspešnej firmy?

Rok 2023 je v plnom prúde a mnohé zo zmien, ktoré sa začali počas pandémie, sa urýchlili a stali trvalými aspektmi nášho pracovného života. Mnohí zamestnávatelia čelia neistej budúcnosti spôsobenej rastúcou infláciou, cenami energií a hroziacej ekonomickej recesie. Jednou z najväčších otázok majiteľov a riaditeľov firiem a aj HR lídrov bude to, ako a či investovať do miezd zamestnancov, aby stlmili pokles reálnych miezd. Nehovoriac o investícii do rozvoja talentov a zamestnancov s vysokým potenciálom, ktorí sú kľúčoví pre udržanie rastu a rozvoja firmy, ako aj k prekonávaniu všetkých prekážok, ktoré práve talentovaní zamestnanci vedia svojou jedinečnosťou tlmiť najlepšie.

Práve túto dilemu sme sa rozhodli rozlúsknuť na našej pripravovanej konferencii: Chopok Nr. 1/2023: Vzdelávanie vs. Odmeňovanie - nutnosť alebo kľúčová stratégia úspešnej firmy?

Pred tým ako sa však do toho pustíme, dovoľte mi zamyslieť sa nad týmto rébusom a pripraviť vaše chute na toto výnimočné podujatie. Zvýšiť platy, aby sme udržali ľudí nad vodou, alebo sa držať pri zemi, pretože možnosť recesie môže narušiť ziskovosť? Pre spoločnosti, ktoré nedokážu zvýšiť platy tak, aby zodpovedali inflácii, môžu byť benefity ešte dôležitejšie.

Tento obrázek nemá žádný popisek
Zdroj: Štatistický úrad Slovenskej republiky

Počas prvých dvoch mesiacov roka 2023 zamestnanosť medziročne vzrástla v 7 z 10 sledovaných odvetví, najvýraznejšie v hotelierstve o 6,9 %. Počet zamestnaných osôb nad 2 % sa zvýšil aj v informáciách a komunikácii a v predaji a oprave motorových vozidiel. Zamestnanosť poklesla o viac ako 3 % vo vybraných trhových službách, do 1 % v priemysle a veľkoobchode. Nominálna mesačná mzda za dva mesiace roka 2023 sa v priemere v jednotlivých sledovaných odvetviach medziročne zvýšila od 8,3 do 24,2 %. Tlaku vysokej inflácie odolali len odvetvia hotelierstva a činností reštaurácií a pohostinstiev. Mzdy v hotelierstve v kumulatívne boli vyššie až o 7,7 %, v reštauráciách a pohostinstvách o 0,8 %. V ostatných odvetviach zamestnanci dostávali reálne menej ako pred rokom. Najviac, o vyše 6 %, sa reálne mzdy medziročne prepadli v informáciách a komunikácii. Pokles reálnych miezd vyšší ako 4 % bol zaznamenaný aj v priemysle a vybraných trhových službách. Vysokou infláciou boli najmenej zasiahnuté zárobky v stavebníctve, reálne poklesli o iba 0,7 %.(Statistical Office of the SR)

Tento obrázek nemá žádný popisek
Tento obrázek nemá žádný popisek
Jana STESKÁLOVÁ │PwC Slovensko

Dát, ktoré nás môžu nasmerovať a pomôcť nám rozhodnúť sa správne ako odmeňovať našich zamestnancov je dostupných veľa. Ale ako ich správne interpretovať je skutočné umenie. S Jana Steskalova, Senior HR Advisory consultant, PwC Slovensko budete mať možnosť preskúmať budúcnosť odmeňovania hlbšie. "Posvieťme si na dáta - tak zo Slovenska ako aj zo zahraničia, pridajme naše skúsenosti a zistime, či v nich nájdeme odpoveď. A v neposlednom rade - položme si otázku, či a ako nové technológie a umelá inteligencia, ktorá doslova “vpadla” do našej každodennosti, zamiešajú odmeňovacími kartami." To sú slová, ktorými vás Jana vtiahne do deja a prevedie touto ľahko-neľahkou témou.


Tento obrázek nemá žádný popisek
Tomáš KONTROŠ │Tatra banka

Transparentnosť v odmeňovaní je základ v budovaní lepšieho povedomia, pocitu spravodlivosti, kariérneho rastu a k väčšej motivácii zamestnancov. Chcete sa dozvedieť viac ako si s tým poradili v Tatra Banke? Pripojte sa k nám počas vstupu Tomáš Kontroš, Riaditeľa odboru Dialog LIVE z Tatra Banky.


Napriek tomuto vplyvu zostáva finančná pohoda jednou z najmenej bežných oblastí zahrnutých do HR stratégií a do aktivít v oblasti zdravia a pohody. A len málo zamestnávateľov povzbudzuje svojich zamestnancov, aby hovorili o svojich starostiach s financiami, čo je základom efektívnej politiky finančného zdravia.

Zamestnávatelia však čoraz častejšie hlásia zvýšený dopyt zamestnancov po finančnej podpore na pracovisku. Ako túto tému uchopiť v tejto vysoko - inflačnej dobe a nájsť zmysluplný program, ktorý skutočne pomôže zamestnancom lepšie manažovať svoje zdroje, vôbec nie je jednoduché. Podľa vykonaných prieskumov za posledné obdobie ovplyvňuje úroveň finančnej gramotnosti najmä dosiahnuté vzdelanie, výška príjmu, ale aj sociálne prostredie a veľkosť mesta, z ktorého pochádzame. Podľa prieskumu, ktorý metodicky pripravila najväčšia spoločnosť v oblasti finančného sprostredkovania OVB a prieskumná agentúra 2Muse, dosiahli Slováci priemerný výsledok 62 zo 100 bodov. V najnovšom prieskume 9 z 10 Slovákov o sebe vyhlásilo, že rozumie financiám. Index finančnej gramotnosti však nameral priemerný výsledok 62,2 bodu. Zaujímavosťou je minimálny, iba päťbodový rozdiel medzi ľuďmi, ktorí sa považujú za gramotných a tými, ktorí priznávajú, že financiám nerozumejú (62,6 vs. 57,6). Prieskum ukázal, že na finančnú gramotnosť nemá žiadny vplyv ekonomický status, naopak úspešnosť stúpala najmä s vyšším vzdelaním a veľkosťou sídla.

Tento obrázek nemá žádný popisek
Erik ČEBÍK │Moneyhoon

Chcete sa dozvedieť viac ako viete pomôcť svojim zamestnancov v dobe bezprecedentnej finančnej neistote? Vypočujte si pripravovaný workshop spoločnosti Moneyhoon, ktorý sa zameria na zlepšenie finančného zdravia zamestnancov, zvýšenia finančnej gramotnosti, ako aj na nástroje na kontrolu manažovania osobných financií.


Tento obrázek nemá žádný popisek

Nedostatkom kvalitných pracovníkov trpia na Slovensku mnohé odvetvia, avšak najvypuklejšia je situácia v IKT /Informačné a komunikačné technológie/ sektore vzhľadom na dlhodobo rastúci nedostatok IT špecialistov na trhu práce. Najzraniteľnejšou skupinou firiem z pohľadu medzinárodnej konkurencie sú tu centrá zdieľaných služieb, ktoré majú problém aj s rastom miezd založenom na nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily a naviac s nedostatočne pripravenou pracovnou silou prichádzajúcou zo vzdelávacieho systému. Nesúlad medzi výstupom vzdelávacieho systému a potrieb trhu práce je pre IKT sektor najväčšou bariérou.

Tento obrázek nemá žádný popisek
Zdroj: Seduo - Report o firemnom vzdelávaní na Slovensku v roku 2022
Tento obrázek nemá žádný popisek

Potešujúcou tendenciou tiež je, že 3/4 firiem radšej uprednostnia zachovanie, prípadne rozvoj vzdelávania pred ostatnými výdavkami. Zároveň z dostupných odpovedí vyplýva, že takmer polovica väčších i menších firiem (42 %) svoje výdavky do vzdelávania zvyšovala a aj naďalej plánuje zvyšovať. 34 % potom zachová minimálne súčasný stav.

Celá tretina firiem uvádza, že sa firemnému vzdelávaniu venujú viac. V tejto súvislosti tiež posilňuje vnímanie vzdelávania ako pevnej súčasti fungovania firmy, hoci 3 z 10 firiem stále pozerá na vzdelávanie ako na nadštandardný benefit. 3 z 10 firiem stále považujú vzdelávanie zamestnancov za jeden zo svojich benefitov. 

Tento obrázek nemá žádný popisek
Marek CHARIŠ │Syráreň Bel Slovensko

Je vzdelávanie jedným zo strategických nástrojov na zabezpečenie rastu a budúcnosti firmy alebo je to len proces doškoľovania slabých stránok? Marek Chariš zo Syráreň Bel Slovensko sa s nami podelí o cenné rady a typy ako najefektívnejšie investovať do vzdelávania, a tým zvýšiť konkurencieschopnosť firmy.


Zamestnanci v dnešnej dobe očakávajú od svojich pracovných skúsenosti a zručností viac ako len získať dobrú prácu. Chcú byť spojení s príležitosťami, ktoré odrážajú ich hodnoty, preferencie a schopnosti spôsobom, ktorý im dáva šancu rásť. Či už majú záujem rozvíjať si svoje súčasné schopnosti alebo budovať nové. S prílivom talentov môžu organizácie a manažéri získať schopnosť pripraviť svoju pracovnú silu na zrýchľujúce sa tempo zmien. Pretože súčasný svet je pravým opakom stabilného a predvídateľného, ktorý charakterizuje istotu a kontinuitu. Prináša skôr pocit neistoty, stratu motivácie a erózii dôvery. Vo firmách sa môže prejavovať neschopnosťou robiť odvážne rozhodnutia v správnom čase, nezapájať rastové myslenie a trvať na starých neefektívnych postupoch, ktoré firmy ohrozujú. Čo robia úspešné spoločnosti na to, aby pritiahli talenty, zapojili ich do svojich tímov a udržali si ich? Naša konferencia vám s určitosťou dá odpoveď aj na tieto  otázky.

Tento obrázek nemá žádný popisek
Erika JURČOVÁ │ Svet zdravia

Ak vás zaujíma skutočný "best practice" učiacej sa organizácie, vypočujte si ako sa s tým popasovali vo Svete zdravia. ZDRAVOvEDU vám prinesie duo Erika Jurcova (Leskova) a Miroslava Miškeová Pavlová, ktoré vyzdvihnú dôležitosť vzdelávania organizácie prostredníctvom nových a v zdravotníctve jedinečných vzdelávacích a rozvojových formátov.


Tento obrázek nemá žádný popisek
Andrea VADKERTI │ Executive Leadership Coach

Rozpoznanie temperamentu a zručnosti zamestnanca je kľúčom k jeho správnemu zaradeniu do role, kde bude pre organizáciu najviac prospešný. Pozrime sa spolu na diagnostické nástroje, ktoré cez dáta odkrývajú skutočný potenciál ľudí a nastavia zrkadlo ich osobnej vyzretosti. Akreditovaná koučka ICF s doktorátom z aplikovaných neurovied Andrea Vadkerti vás prevedie touto zaujímavou témou a pomôže vám nájsť cestu k tomu, ako odomknúť potenciál vašich zamestnancov.

Tešíme sa na vás,

Miroslava RYCHTÁRECHOVÁ, členka predstavenstva HRcomm a gestorka konferencie

#HRcomm #HRcommKonferencia #ChopkovaKlasika #Vzdelavanie #Odmenovanie

To view or add a comment, sign in

Explore topics